Svar: 10 måneder og morgenmad

18. januar 2021

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Først - hvor er det dejligt, at jeres datter har responderet så godt på at få lagt dræn. Det lyder som om, at det har gjort en stor forskel hos jer og det på flere planer.

Hendes aktivitetniveau er steget, hendes undersøgelseslyst spirer og ikke mindst, så er hendes appetit faktisk også øget - eller i hvert fald lysten til at sidde med ved bordet og smage lidt på maden. Det er super godt! Og det er helt perfekt, at I lader hende sidde hos jer, og hun så nu begynder at vise lyst til at smage lidt fra jeres tallerken. Super godt!

Det er rigtig godt, at du forsøger med forskellige brødtyper, og du kan også bage selv. Måske vil hun gerne spise en hjemmelavet havregrynsbolle eller grahamsbolle... ;)

Jeg tror ikke, at jeres datter har et spiseproblem, så prøv at lægge denne bekymring lidt på hylden og hold fast i det positive, som I oplever netop nu. Øreproblemer, penicillinbehandling, smerter.... det påvirker altsammen appetitten og er naturligt sammen med hendes alder en god forklaring på, hvorfor det har været svært at få hende til at spise.

Med hensyn til morgenmad, så kan det godt være, at hun hører til dem, som ikke spiser ret meget om morgenen, men som spiser mere resten af dagen - og det er naturligvis okay. Det er dog en god idé, at du forsøger at vænne hende til at spise morgenmad, da det lægger en god bund og skaber energi til resten af dagen. Også når hun begynder i vuggestue/dagpleje, så er det godt, hvis hun hjemme har fået et godt måltid...

Hvis hun slet ikke vil acceptere grød i øjeblikket, uanset hvilken type du forsøger dig med, så kan du i stedet lave klatkager. Klatkager er i princippet grød, som du steger på panden. Du kan lave klatkager af f.eks. havregrød og så kan du servere det med lidt frugtmos eller bærmos på. Det giver en naturlig ...

Annonce

... sødme, som hun måske godt vil kunne lide og samtidig kan det serveres i stykker, så hun kan spise det med fingrene eller måske begynde at finde ud af at spise med en gaffel...Det kan også være en idé at komme lidt moset banan ned i havregrøden, ligesom du også kan blande et æg i havregrøden, før du steger klatkagerne på panden.

Da hun er glad for pølser, må du naturligivs også gerne servere lidt stegte pølser til morgenmad, evt. sammen med lidt æg, skinke, brød, kartofler, bacon...

Du kan også forsøge med en lille smule surmælksprodukt - max 100 ml - og komme havregryn, rugbrødsdrys eller lignende på, så det mætter lidt mere. Selvom børn afviser skeen, så vil de nogle gange godt acceptere yoghurt af en ske...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Minifras kan også være en idé. De gives jo normalt med mælk, og det er begrænset, hvor meget sødmælk du kan give hende, når hun kun er 10 mdr gammel, men Minifras kan også gives med modermælkserstatning. Derudover så vil nogle børn faktisk gerne spise Minifras, som de er (altså uden mælk) - de øver pincetgreb og nyder, at de på den måde kan styre måltidet lidt selv.

Minifras blev oprindeligt udarbejdet i samarbejde med Viffos (Videncenter for fødevarer og sundhed - og har et passende sukker-, fedt- og saltindhold og et højt indhold af fibre, så i forhold til de forskellige morgencerealier der er på markedet, så er de ikke så tossede.... Jeg er i tvivl om forskellen på minifras og havrefras, begge produkter er i dag nøglehulsmærkede, men her må du kikke på indholdsdeklarationen, måske kan du også bruge havrefras... At spise minifras eller havrefras er naturligvis ikke det samme som at spise en portion grød, men det kan være en måde at gøre jeres datter lidt interesseret i morgenmaden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina